Sportprestaties verbeteren door neuroplasticiteit

Sportprestaties verbeteren door neuroplasticiteit

Wat is neuroplasticiteit?
Het is belangrijk om te weten dat neurowetenschappers het woord plastiek op een andere manier gebruiken dan we gewend zijn. In de neurowetenschap betekent plastiek namelijk dat een materiaal het vermogen heeft om te veranderen, om verschillende vormen aan te nemen. Neuroplasticiteit is dus het vermogen van je hersenen om hun fysieke structuur te veranderen, beschadigde delen te repareren, nieuwe neuronen te kweken en oude af te voeren , delen die een bepaalde taak hadden een andere taak toe te wijzen en de banen aanpassen waarmee neuronen in het netwerk verweven zitten waardoor we kunnen herinneren, voelen, lijden, denken, fantaseren en dromen.[1]

Hoe kan neuroplasticiteit je prestatie verbeteren?
Door de neuroplasticiteit van je hersenen kun je je hersenen trainen om je zelfverzekerder te voelen, je beter te concentreren, je beter te kunnen focussen en in de ‘flow’ te geraken.  Dat komt door het volgende:

Door de acties die je onderneemt, kunnen bepaalde delen van je lichaam letterlijk uitzetten of samentrekken, waardoor bepaalde circuits geactiveerd of juist stilgelegd worden. Voorbeeld als je je heel veel zorgen maakt, activeer je bepaalde banen in je hersenen. Maar je kunt leren om je hersenen zo te trainen dat ze die banen tot stilte aanmanen en andere versterken, zodat je niet meteen op de ‘faalangst’- snelweg zit.

Hoe meer je van je hersenen vraagt, hoe meer ruimte er vrijgemaakt wordt voor de nieuwe opdrachten, vaak door de ruimte voor dingen die je maar zelden doet te verkleinen of een andere taak te geven. Voorbeeld: als je de neiging hebt om faalangst te te krijgen op het moment dat je een belangrijke wedstrijd hebt, zullen je hersenen die gewoonte aanhouden. Maar als je je hersenen de opdracht geeft om creatieve oplossingen te verzinnen voor deze angst, kun je de faalangst banen afsluiten door ze smaller te maken en minder te gebruiken en het gebruik van het creatieve gedeelte van je hersenen te versterken.

Nieuwe scantechnologie heeft aangetoond dat bewuste waarnemingen dezelfde delen van je hersenen stimuleren als verbeelding. Je kunt inderdaad de effecten van een vervelende herinnering op termijn neutraliseren door het verleden (dat in je hersenen leeft) te herschrijven (of anders gezegd: opnieuw te bekabelen).

Je hersenen kunnen over het algemeen geen betrouwbaar onderscheid maken tussen opgenomen ervaringen en innerlijke fantasie. Als je je geest programmeert met beelden waarin je een perfecte wedstrijd speelt, waarin op zowel technisch als op tactisch gebied alles precies gaat zoals zou moeten, en je grondig te tijd neemt om deze gewenste beelden te visualiseren, zullen je hersenen denken dat de beelden echt gebeurd zijn en zullen ze deze koppelen aan  de momenten dat je daadwerkelijk een wedstrijd speelt.

Trainen door middel van visualisatie
Een goede techniek om de neuroplasticiteit van je hersenen te trainen is visualisatie. Door middel van visualiseren kun je je hersenen namelijk vragen om iets als echt te beleven, ze zullen het proberen te doen. Dat is iets wat je dus op vele manieren voor prestatieverbetering kunt gebruiken. Hoe vaker je aan je hersenen vraagt om aan bijvoorbeeld te denken aan de perfecte uitvoering van een aangeleerde techniek, hoe meer je hersenen daarop reageren door enerzijds nieuwe neuronenbanen aan te maken of oude opnieuw te programmeren en anderzijds verbindingen die een perfecte uitvoering in de weg staan, te verzwakken. Hierdoor zul je tijdens een wedstrijd bijvoorbeeld minder snel op de ‘faalangst’ –snelweg terechtkomen.

Voor meer info over het verbeteren van sportprestaties? klik hier

 

[1] Geluk zit in je brein, PhD. T.M. Aubele (neurowetenschapper Florida State University)